Opkvalificering af pædagogiske miljøer
“There comes a point where we need to stop just pulling people out of the river. We need to go upstream, and find out why they’re falling in.” (Desmond Tutu)
For mig er det afgørende at arbejde med med de miljøer, som børnene og de unge er en del af. Også selvom de eksisterende rammer, langt de fleste steder, er langt fra optimale. Jeg har siden 2015 brugt en stor del af min tid ude på stuer og klasselokaler, hvor jeg har understøttet pædagogers og læreres arbejde med børnene og de unge gennem praksisnær sparring og intervention.
På baggrund af besøg på stuen/i klassen får jeg et indtryk af børnegruppen, den voksnes praksis og de udfordringer, der giver anledning til, at der bliver kaldt på mig. I samarbejde med de voksne/ledelse, finder vi frem til justeringer af den pædagogiske praksis, der stemmer overens med de eksisterende vilkår og rammer, og som vurderes bæredygtig i den forbindelse.
Det er afgørende for mig, at den sparring og rådgivning jeg giver, er meningsfuld og realiserbar for pædagogerne/lærerne, og jeg påtager mig et naturligt ansvar for vores samarbejdsrelation i den forbindelse.
Jeg har stor erfaring med samarbejdet omkring:
-
Udviklingen af den pædagogiske praksis
-
Klasserumsledelse
-
Hvordan vi møder børn i mistrivsel
-
Klasser, hvor gruppedynamikken udfordrer
-
Teamsamarbejde
-
Konflikthåndtering
-
Forældresamarbejdet
-
Hvordan vi skriver om børn i handleplaner, udtalelser o.l. (etik, børnesyn og narrativer)
-
Relationskompetence
Udover at I skal være velkomne til at kontakte mig og høre mere, kan I desuden læse mere om hvad jeg står for i disse artikler:
"Nordsjællandsk PPR har stoppet udskiftningen af psykologer med meningsfulde opgaver" (Folkeskolen)
Åbent brev til politikerne: "Der skal ske noget nu ellers er det for sent" (Politiken)
Børnene har brug for bedre rammer - Skolebørn (Skolebørn)
"Forældreguide: Tal med dit barn om god opførsel" (Skolebørn)
"Forældreguide: Sådan gør du, hvis der er uro i klassen" (Skolebørn)