Udvikling af PPR-praksis
Er I optagede af at komme væk fra skrivebordene og i stedet arbejde mere praksisnært? Er I nysgerrige på, hvordan meningsfuldhed, kreativitet og mod kan fylde mere i opgaveløsningen?
Mit hjerte brænder for PPR og jeg har selv erfaret, hvor meningsfuld en praksis, det faktisk er muligt at udvikle, hvis der er ledelsesmæssig opbakning til det. I den PPR, jeg har været ansat i, ændrede vi en udvikling fra masseproduktion af PPV’er, der ikke gjorde en pædagogisk forskel i børnenes hverdag, til en praksis, hvor vi kom mere ud på gulvet og fik et tættere samarbejde med pædagoger, lærere og ledere til gavn for børnene, de unge og deres familier.
Det krævede bl.a. en PPR-leder, der gik i dialog med kommunens dagtilbud og institutioner, og at vi i PPR tog et opgør med, at alle henvendelser blev besvaret med en PPV. Det er nødvendigt med en opmærksomhed på, at man som PPR-medarbejder, har en særlig opgave i at “walk the talk”, og dermed være et godt eksempel på dét, vi ønsker at pædagogerne og lærerne skal gøre i hverdagen overfor børnene. Hvis ikke vi er opmærksomme på den nærmeste organisatoriske/pædagogiske udviklingszone, så risikerer vi at spilde både vores, deres og - i sidste ende - børnenes tid.
Udover at have afholdt forskellige workshops og oplæg om PPR (herunder på PPR-konferencen 2023 v. DPU) har jeg beskrevet mine holdninger og tanker om PPR i antologien “Praksisnært PPR”, samt i følgende interviews og indlæg:
https://skolemonitor.dk/debat/art9217082/PPR-psykologer-bliver-lænket-til-deres-skriveborde
https://www.dp.dk/p-psykologernes-fagmagasin/artikler/noedraabet-fra-ppr/
Du/I kan desuden læse yderligere artikler, interviews og debatindlæg her, og I må endelig kontakte mig, hvis I ønsker at drøfte et muligt samarbejde.